Ubisoft på E3 2014: Anmeldelse

Ubisoft åpnet sin pressekonferanse med en video som nesten umiddelbart kunne identifiseres som et nytt Far Cry spill. Helt tydelig at Ubisoft har lagt merke til mottakelsen fra fansen til karakteren Vaas fra Far Cry 3 og stiller denne gangen med en lignende monolog fra dette spillet sin antagonist. Spillet ser bra ut og grafikken, looken og settingen fra Nepal (tror jeg) ser ut som det har mye for seg. Personlig har jeg egentlig aldri vært noen fan av Far Cry serien, men jeg tror nok dette leverer mer enn godt nok til fans av serien.

Aisha Tyler er tilbake

assassins-creed-unity
France France Revolution, det nye dansespillet fra Konami

Aisha Tyler er i år som de siste 3 årene vert for pressekonferansen og åpner med et par uppercuts til hvordan internett har reagert til hennes deltakelse i tidligere år. Aisha Tyler har bygget opp stor geek-cred siden hun først dukket opp på E3 i 2012. Hennes rolle i TV-serien Archer, såvel som hennes standup og morsomme podkasts, har bidratt til dette.

Spillene betyr mest

The-Division-610x347
The (div)ision sorry bare en liten HTML-vits der (/div)

Ubisoft har tydeligvis brukt tid på å sette seg inn i nye muligheter med Kinect i tillegg til bruken av smarttelefoner. Spillet Just Dance gir muligheten til å spille ved å laste ned en app til telefonen. Du kan spille på besøk hos venner.  Kult? Ikke kult? Er ikke helt sikker.

Mange trailere inneholder det jeg tror er gameplay footage eller i hvertfall game engine footage, men de er redigerte som timelapser eller annet sånn at det er litt vanskelig å se hvordan det henger sammen. Dette gjelder spesielt en del av Tom Clancy’s The Division-klippene, et coop-skytespill som unektelig ser helt utrolig lekkert ut. Et snødekt postapokalyptisk New York gjør at tankene flyr tilbake til fjorårets The Last of Us.

Så, Assassin’s Creed Unity. Dette spillet altså. Vi har kanskje aldri vært nærmere å oppleve den franske revolusjonen med egne øyne. Alt ser mye skarpere ut enn i forgjengerne og folkemengdene har en realisme som jeg ikke har sett før i noe spill. I tillegg føles Paris tjukk med revolusjonær atmosfære – det er som om kruttrøyken konstant flyter i lufta og hele byen er på randen til å eksplodere i nye kamper. Vive la Rèvolution! Vet ikke om jeg likte remixen av Everybody Wants to Rule the World, dog.

Våre favoritter:

• Assassin’s Creed Unity – Det er atmosfæren som virkelig henger igjen i minnet her, som om Paris er på bristepunktet. Fantastisk.
  • Valiant Hearts – et nytt todimensjonalt pusle-plattformspill satt til 1.verdenskrig, laget med samme teknologi som Rayman-spillene. Det ser vakkert, men deprimerende ut. Dette kan fort bli en tårevåt opplevelse.
  • Rainbow Six. Oh hell yes! Taktikk sto i høysetet i denne presentasjonen der en gruppe soldater infiltrerer et hus med en kidnappet familie. Kort men veldig sweet.