Anmeldelse: Theatrhythm Final Fantasy

Si hva du vil om Square Enix sine tvilsomme navnetradisjoner, her illustrerer tittelen faktisk ganske godt hva spillet dreier seg om!  I «Theatrhythm Final Fantasy» (heretter TFF fordi, kom an) spiller du gjennom noen av de mest kjente musikkstykkene fra spill i Final Fantasy-hovedserien, det vil si de med romerske tall.

Aha! Is This Our Chance? Vent, feil spill. (Bilde: Square Enix(

Spillet består av tre moduser som alle har det samme rytmespillet i sin kjerne: Du blir bedt om å trykke i takt med musikken på touchskjermen mens ting utspiller seg på toppskjermen. Den ene modusen tar form av en typisk Final Fantasy-bosskamp der du har en gjeng med 4 figurer som bekjemper fiender ved hjelp av dine rytmiske ferdigheter. Visuelt sett minner det om kampene fra de første seks spillene der ditt «party» er plassert horisonalt nedover på høyre eller venstre side av skjermen mens de utfører sine angrep tur etter tur. Den andre modusen består av å vandre langs ei slette med natur fra de respektive spillene mens du «tap-tap-tapper» deg gjennom seriens ulike grandiose hovedtema. Hvis du gjør det godt nok hopper figuren din på en chocobo, de velkjente store fuglene fra serien, og du får en poengbonus. En kan ikke ha et FF-spill uten Chocoboer.

http://www.youtube.com/watch?v=USlkMtNpvFA
I spillets tredje modus er rytmespillet lagt over en video av høydepunkter fra de respektive spillene musikken er hentet fra. I Final Fantasy 8-delen av TFF blir du for eksempel presentert med en kavalkade av det spillets imponerende (i hvertfall for 1999!) dataanimerte sekvenser.
I god Final Fantasy-stil får party-medlemmene dine også XP og nye ferdigheter som hjelper deg til å overleve lenger, gjøre mer skade i bosskampene eller få andre ulike bonuser.  Til min store glede begynte jeg også å låse opp nye sanger etter hvert som jeg kom meg gjennom kapitlene. De artigste og mest krevende av disse heter «Dark Notes» og de låses opp ettervert som du tjener «rhythmia»-  som er spillets metode for å måle hvor bra du har gjort det.  Jo bedre du «treffer» notene, jo mer rhythmia.

Tidus & Yuna, sittin’ in a tree. T-H-E-A-T-R-H-Y-T-H-M-I-N-G  (Bilde: Square Enix)

Som rytmespill er TFF veldig solid og responsivt hele veien. FF-seriens dramatiske musikk viser seg å være svært godt egnet til denne typen rytmespill og jeg har allerede spilt 7-8 timer av det! Men merk at dette spillet er laget for den hardeste kjernen av FF-fans som setter såpass pris på musikken i spillene at de kan høre den om og om igjen. Jeg må nok innse at jeg tilhører denne klassen av Final Fantasy-hoder som TFF søker (og lykkes med)  å tilfredstille med store doser musikalsk nostalgi. For meg er dette nærmest perfekt håndholdt-underholdning.