Nå som Star Wars-bølgen atter er over oss er det deilig å ta med seg stjernekrigen hjem – rett i lomma faktisk.

 

INFO: Star Wars: Galaxy of Heroes er et mobilspill som baserer seg på ”collectible RPG” utviklet av Capital Games og utgitt av Electronic Arts. Spillet ble utgitt 24. november 2015.

 

  • Sjanger: Role-Playing video game
  • Plattformer: Android og iOS.
  • Spillet har fått 5/10 på TrustedReviews, 4,5/5 på Google Play og 70 % på Metacritic.

 

Gotta catch em’ all

 

Det er ikke til å stikke under stol at jeg får litt Pokemon-følelser av Star Wars: Galaxy of Heroes. Målet med spillet er å samle favorittkarakterene dine fra Star Wars-universet, som for eksempel Luke Skywalker, Han Solo, Darth Vader osv. Selv jobber jeg febrilsk med å skaffe meg Rey og Ahsoka Tano. Med karakterene du har samlet skal du overvinne fiendene dine fra begge sider – også ”the dark side” – i herlig RPG combat.

 

Herlig er det i alle fall en stund. Det vil si til det hele tilspisser seg til å omhandle finslipt strategi, og noe som lukter et lunkent forsøk på å få meg til å lette på glidelåsen i lommeboka.

 

Relativt velbalansert

 

Karakterene du etterhvert samler blir sterkere etterhvert som du levler og oppgraderer dem ved hjelp av ”Training Droids” og påbygg av ”Gear Sets”. Sistnevnte kan du få i såkalte ”Data Cards” (hallo, det er jo EA) eller finne på ulike oppdrag. Premiene for utførte oppdrag blir bedre jo høyere vanskelighetsgrad de fullføres på: ”Normal” eller ”Hard”. Å utføre disse oppdragene koster selvsagt ”Energy” eller ”Tickets”, men jeg synes faktisk at dette er relativt velbalansert.

 

Med det mener jeg at det fungerer helt ok å spille uten å dra MasterCard-et. Det er i alle fall slik jeg liker å spille mobilspill. Det skal gå an å spille uten å måtte blakke seg. Jeg er kanskje gammeldags, men det mener jeg virkelig. Da vil jeg mye heller betale for selve spillet. Tower defence-spillet Bloons er et godt eksempel på dette. Dessverre ser jeg alt for ofte mikrotransaksjoner, som i de aller fleste tilfeller brukes feil. Her er tower defence spillet Clash Royale, som jeg har lidd meg gjennom utallige mange timer – av prinsipp – for å ikke bruke penger.

 

Grunnleggende kunnskaper før strategi

 

I begynnelsen av Star Wars: Galaxy of Heroes, på lav lvl, rekker du komme ganske langt før energien tømmes. Såpass at jeg ikke har noe problem med å vente til det fylles opp på nytt. Kampene/oppdragene i lav lvl er relativt simple og ganske strategiløst. Dette har EA gjort lurt i av to grunner:

 

  • De får spilleren til å utvikle en interesse for spillet (ref. jeg er OP AF).
  • Spilleren lærer seg basics (grunnleggende kunnskaper) før strategi.

 

Guild-funksjonen

 

En del av spillet jeg ikke har fått kikket noe særlig på er guild-funksjonen. Her tror jeg det ligger mye potensiale – spesielt hvis du spiller med venner. For å kunne være med på raids trenger du tokens. Disse kan (selvsagt) også kjøpes i Guild Store, men de få gangene jeg har benyttet meg av dem har jeg ikke opplevd å gå tom.

 

Et stort univers

 

I skrivende stund er jeg i lvl 27 og har unlocka 12 karakterer, blant annet Kylo Ren. Det er også en del andre funksjoner ved spillet jeg ikke har fått låst opp enda, så disse kan jeg ikke uttale meg om. Blant annet: Mod Challenges, Mod Battles, Squad Arena, Galactic War o.l.

 

Mobilspillet rommer med andre ord et stort univers, og det blir spennende å se om det blir noe mer spennende etterhvert som jeg kommer I høyere lvl. For øyeblikket begynner jeg å se meg litt lei på de tradisjonelle Light- og Dark Side-kampene. Etter x-antall timer blir det hele relativt forutsigbart og monotont, men jeg har troen på at spillet har mer å by på bare jeg klarer å kare meg over den magiske lvl-en som trengs for å unlocke alt.

 

Alt i alt er dette et underholdende spill å holde på med ved ledige anledninger, og absolutt noe jeg kommer til å fortsette å bruke tid på – dog med lommeboka tett inntil brystet.

 

Har du spilt Star Wars: Galaxy of Heroes?

 

 

 

 

 

 

 

Om forfatter

Avatar