…Eller i det minste på pause. Jeg skal ikke late som jeg sitter med masse insider-info om alt som skjer i spillindustrien men hvis man følger litt med på nyheter, trender, youtube-videoer, kort sagt alt som rører seg på nettet, er det er ikke vanskelig å danne seg et nogenlunde nøyaktig bilde av hva som er populært, hvem som dominerer – hva som selger.

Hvis vi skisserer trendene for hjemmekonsollmarkedet 70 -til 80-tallet ganske grovt kan vi si at Atari dominerte frem til 1984, så Nintendo og Sega fra 85-95. Deretter holdt Sony et solid grep om zeitgeistet i minst 10 år med sine to første Playstation-konsoller (selv om andre aktører også var i kulissene). Navnet “Playstation” var nesten ensbetydende med dataspill!

Med denne siste generasjonen av konsoller hadde vi en slags overgangsfase der Nintendo salgsmessig dominerte hva angår salg av hardware, mens software var utvilsomt mye bedre business på andre plattformer.

Alle kjenner vel denne?

Men så, de siste tre-fire årene, har alt endret seg. Ikke på noe tidspunkt har spillutviklere vært så plattform-agnostiske som nå. Smarttelefoner, bærbare spillkonsoller, vanlige spillkonsoller, PCer. Pick your poison. Og på disse plattformene finnes det igjen helt ulike distribusjonsmodeller: kjøp i butikk, på Steam, kjøp på PSN, Xbox Live Arcade, App Store, osv. Alle smaker for alle ganer. Selv har jeg adgang til mesteparten av disse kanalene, og bruker faktisk alle.

Ingen plattform utmerker seg lenger som den definitive.  “Nintendo” eller “Playstation” er ikke lenger synonymt med spillkonsoll.   Steam, gog.com, og såkalte app-butikker er nesten blitt en egne konsoller på sett og vis, innenfor PC og Mac-universet.

eller denne?

Hvis jeg skal sette all nostalgi til side, noe som er en vanskelig intellektuell øvelse for en nostalgiker som meg, er det ganske tydelig at det er bedre enn noensinne å være en spillende person. Hver dag er det noe nytt på det gigantiske koldtbordet, tilpasset alle størrelser av lommebøker og alle typer preferanser.  Hardware-likhetene er mye større enn de har vært før (tenk forskjellen på PS3 og en moderne PC og forskjellen på en NES og en C64)  og spillindustrien i 2012 handler derfor mye mer om software enn hardware-plattformer. Det er utelukkende positivt for fremtiden og jeg gleder meg til 2012! Og 2013!

 

Om forfatter

Avatar

Jostein Hakestad startet podcastnettverket Rad Crew i 2011. Han skriver også for PressFire.no.