Sent på nittitallet var det kun én ting som gjaldt: spillstudioene prøvde desperat, nesten panisk å tilpasse seg de nye mulighetene på både PC, Playstation, N64 og Sega Saturn, nemlig: polygonal 3D-grafikk. Da var det om å gjøre å ikke bare komme på nye ideer og franchiser, men i tillegg prøve å overføre de gamle 2D-seriene til 3D! Og forsøkene har faktisk fortsatt å komme jevnt siden den gang. Merk at vi ikke snakker om illusjon-3D men grafikk som er bygget opp av polygoner og teksturer i motsetning til «sprites».
Her er noen av de aller mest vellykkede:
5. Bionic Commando
Mange (inkludert mange i Capcom) vil nok hevde at Bionic Commando fra 2009 ikke var spesielt vellykket men vi i Rad Crew er ikke enige. Selv om spillet har sine frustrerende sider er kjerne-gameplayen bunnsolid.
4. Metal Gear Solid
Metal Gears overgang til 3D var så populær og vellykket at den ga liv til en helt ny serie med spill som ble langt mer populære enn 2D-spillene var på 80-tallet.
3. Zelda
Ocarina of Time. Wind Waker. Twilight Princess. ‘Nuff said.
2. Metroid
Retro Studios’ sine Metroid Prime-spill beviste en gang for alle at Metroid-formelen kunne fungere som FPS. Følelsen av å være inni drakten til Samus (ikke tenk grisete nå da) ga en eksepsjonelt høy innlevelsesfaktor. Senere har vi sett spill som Arkham Asylum låne elementer av denne serien.
1. Sist men ikke minst, Mario.
Super Mario 64 var selve spillet som beviste hele verden at polygonal 3D var fremtiden for spillkonsoller. Mario 64 serverer en mesterlig designet verden med alle mulige slags kriker og kroker og hemmeligheter som du lett navigerer med ultra-presise kontroller.