Anmeldelse: Yakuza Dead Souls

Finn ut hvorfor du bør spille et spill hvor du styrer siktingen med venstre analogspake.

av: Are Ness Fløgstad
Jeg klarer fortsatt ikke helt å forstå hvorfor disse spillene slippes ut utenfor Japan. Ikke misforstå – Yakuza-spillene er fantastiske, men de er laget for japanere, og tar ikke hensyn til oss andre. Jeg snakker om en spillserie som kan fortelle en gripende og seriøs historie, samtidig som man får se en full business-mann prøve seg på poledancing. Kanskje ikke noe for folk flest?

Hovedforskjellen mellom Yakuza Dead Souls og de andre spillene i serien, er at her kan man ikke ta historien seriøst. Hele greia er megacheesy og overdrevet, og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte. Det hele er lagt opp som en halloween-episode, og det er ganske stilig å se hvordan de forskjellige gangsterne reagerer på at det plutselig er masse zombier rundtomkring. Derfor er jeg usikker på hvor bra spillet er hvis du ikke er kjent med de forskjellige folka.

øøh...all right?

På grunn av at fiendene dine nå er zombier og diverse monstre stjålet fra Resident Evil, må yakuzaen ty til skytevåpen istedet for nevene. Jeg tror ikke spillutviklerne har spilt noen skytespill før, styringen er ganske … spesiell. Mesteparten av tiden bruker man bare autoaim, som funker ganske greit. Det er ganske tilfredsstillende å løpe mot en gjeng zombier å bare plaffe løs. Problemet er når man må sikte mer presist, da må man bruke venstre analogspake, som er stikk motsatt fra sånn ca. alle skytespill de siste 6 årene.

Det er heldigvis ikke bare zombiedreping dette spillet har å by på. Kamurocho er stappfull av detaljer, og det føles virkelig som å vandre i Tokyos gater, når man er utenfor karantenesonen selvsagt. Man kan blandt annet spille dart, bowling, synge karaoke eller drikke sammen med ei dame som er betalt for å tåle trynet ditt. Det hele bidrar til at du blir mer knyttet til de forskjellige folka du styrer, og fungerer bra som avbrekk når du er lei av zombier.

ALL RIGHT!

Yakuza Dead Souls har fortsatt sjarmen og humoren som gjør at Yakuza-spillene er verdt å spille. Selv om styringen er noe man må bli vant med, er det fortsatt ganske kjekt å meie ned zombier. Det er dessverre vanskelig å anbefale spillet til noen som ikke har spilt de andre spillene i serien, men for oss som har det, er dette ganske fet fan service.