Anmeldelse: The Testament of Sherlock Holmes

Utvikler: Frogwares, 2012

Testet på: Playstation 3.

Jeg gikk inn i The Testament of Sherlock Holmes som fullstendig ny til denne serien som Frogwares har jobbet med i et godt tiår nå. Jeg hadde derfor ingen forventninger, hverken positive eller negative, til selve spillet. Men med en så legendarisk rollefigur har man alltid visse forestillinger om hvordan Sherlock Holmes og Dr Watson skal se ut og oppføre seg – selv om nyere filmer og serier har forsøkt å snu på dette og gi figurene en mer moderne twist.

Sherlock Holmes, slik han presenteres i dette spillet er på alle måter en klassisk Sherlock. Watson også – og settingen er på alle måter en typisk Sherlock Holmes-setting: Londons smog-fylte gater på slutten av Victoria-tiden, gjenskapt med tydelig entusiasme og øye for detaljer av utviklerne. Detaljnivået på omgivelsene overgår det meste vi ser i denne sjangeren – det er en realisme i omgivelsene som går langt foran Telltale sine spill, for eksempel. Sett bortifra noen litt grumsete kobbelsteiner og enkelte teksturer som er litt utvaska, er det visuelle totalinntrykket svært positivt. Det gir mest av alt en følelse av å være i London i denne legendariske epoken av byens historie. En ujevn framerate (på PS3) til tross er spillet en glede å utforske.

Klesvask er noe Dr Watson tar svært alvorlig. Bilde: Frogwares

Dette er en litt mørkere Sherlock Holmes-historie enn vanlig. Watson synes brydd og svært bekymret av Sherlocks oppførsel som beveger seg stadig mer inn i en lovmessig gråsone. Et mysterie med et savnet perlekjede og en rekke brutale drap, kombinert med en Sherlock-figur som er villig til å gå litt lengre for å få svarene han ønsker, gjør at Testament virkelig grep taket om meg og jeg satt plutselig fire timer i strekk og spilte et eventyrspill. Det tror jeg faktisk ikke har skjedd siden Phoenix Wright-spillene!

Gåtene er interessante om enn litt for kryptiske av og til, den finurlige måten du organiserer tanker og ledetråder minner meg veldig om Ace Attorney Investigations på DS, og en svært hjelpsom spillfunksjon der du kan «scanne» omgivelsene for ledetråder kommer svært godt med.   Det er dog svært pussig at spillet ikke auto-lagrer – og det er en potensiell felle også siden du er blitt så vant til at spill gjør dette at du kanskje bare skrur av spillet uten å tenke deg om. Hvorfor er dette utelatt?

Det er ikke vanskelig å anbefale The Testament of Sherlock Holmes til adventure-fans, men selv hvis du bare liker en god krimhistorie er det pinadø verdt å sjekke ut uansett. Jeg har ikke likt Sherlock Holmes så godt siden Data spilte ham i Star Trek The Next Generation!