Anmeldelse: Street Fighter X Tekken

Den største matchup-en siden Gud og Moses. Kick-ass!

Testet av Jostein Hakestad, skaper av Rad Crew

Så har det altså endelig skjedd – de etter hvert ikoniske Street Fighter-figurene møter Tekken-gjengen. Capcom står for utviklingen – og skal vi tro det Namco sier har de faktisk ikke hatt en eneste finger med i spillet. De er jo tross alt opptatt med utviklingen av motstykket til dette spillet: Tekken X Street Fighter. No joke!

Når jeg sier dette er et Capcom-spill så er det virkelig et Capcom-spill! Det er i praksis Street Fighter IV med enkelte modifikasjoner – noen små, noen større. Den største er at spillet nå er «tag team» basert. Du velger to fightere som du tar med i hver match. Rollegalleriet består såklart av kjenninger som Guile, Chun Li, Ken og Ryu og på Tekken-sida har vi favoritter som Kasuya, Asuka, Heihachi og…Paul. Må bare digge den sveisen!

Kjente fjes fra Tekken, Asuka og Lily!

Kjenner du Street Fighter fra før er dette velkjent – det handler om å holde fienden på avstand eller blokke til du finner en åpning, for så å åpne opp en boks med whoop-ass på motstanderen med komboer, og i dette tilfellet, special moves som involverer begge fighterne dine samtidig. Måten du kan tagge den andre fighteren inn og ut er godt gjennomført og det gir deg mange flere muligheter både offensivt og defensivt. Jeg liker spesielt godt å lande en enkel 1-2-3-kombo, så gjøre en «launcher» på fienden som får dem opp i lufta, og tagge inn kompanjongen din for å fortsette å slå på motstanderen før han/hun lander. God følelse!

Launchers er en ting som er lånt fra Tekken. Det samme er en del av sparkene, slagene og komboene du kanskje kjenner fra den serien. Dette spillet føles på ingen måte som Tekken, det er i bunn og grunn et Street Fighter-spill men Capcom har klart å injisere akkurat nok Tekken-DNA til at det tilfører en del nye og interessante måter å spille på.

Jeg må berømme Capcom for at de endelig har inkludert en god tutorial i et Street Fighter-spill. Den alltid komiske rosa-kledde Dan Hibiki tar deg med gjennom spillets grunnkonsepter, og dermed gir de nye spillere en sjanse til å lære spillet uten å sjekke opp youtube-videoer. Bravo! I tillegg har spillet den vanlige Street Fighter «trial»-modusen og «mission mode» der du kan øve deg på forskjellige komboer og special moves og oppfylle visse kriterier for å komme videre. Det er gode måter å bli bedre på, og det gjør det faktisk lettere å huske ting og trene opp muskelminnet ditt. Du kommer til å trenge det!

Dinosaurer eksisterer også i dette crossover-universet

Ideen om «perks» som Call of Duty 4 populariserte i 2007 har funnet veien inn i sitt første slåssespill i form av «gems», eller juveler som du kan aktivere og som gir din fighter en rekke offensive eller defensive fordeler. De aktiveres riktignok etter visse kriterier blir oppfylt innenfor hver match, men de kan potensielt bety vinn eller tap. Capcom har gamblet litt her og det er usikkert om dette vil bli brukt noe særlig i konkurransesammenheng. Jeg har selv ikke klart å få grepet om hvilke gems som er bra å bruke til hvilken fighter og det kunne blitt bedre forklart.

Etter du har øvd og finpusset ferdighetene dine kan du selvfølgelig prøve lykken online, men det er dessverre her spillet viser sin største svakhet. Det er store problemer med spillets nettkode hvor flere lydeffekter faller ut eller blir kuttet av midt i – tilsynelatende pga at spillet forsøker å kompensere for lag. Dette gjør det veldig vanskelig å følge med på hva som skjer fordi lyden spiller en ganske vesentlig rolle i et såpass timing-basert spill som dette. Det er virkelig leit å rapportere om at dette har påvirket hver eneste kamp jeg har spilt så langt. Vi kan bare håpe at det kommer en slags patch, men som den står i dag er online-delen av Street Fighter X Tekken en frustrerende opplevelse.

Boom!

Street Fighter X Tekken klarer å oppdatere Street Fighter -formelen ved å tilføre friskt blod i form av Tekken-gjengen med tilhørende moves, og nye, tilfredstillende kampsystemer.  Spillets detaljerte tutorial hjelper nye spillere på en måte Capcom aldri har gjort før. Hvorvidt du bør kjøpe nå eller avvente avhenger utelukkende av om du har tenkt å bruke majoriteten av tida di online eller offline.

Bring on Tekken X Street Fighter fra Namco. Det blir virkelig interessant å se!

4/5