Anmeldelse: Yesterday

Jostein prøvde seg med en elendig Paul McCartney referanse her. Den har nå blitt fjernet.

Testet av Laura S.

Yesterday er et nytt point-and-click adventurespill som faller mellom sjangerne skrekk og mysterium, og som minner i stil om eldre spill i samme sjanger, slik som Gabriel Knight og Broken Sword-seriene fra 90-tallet. Spillet begynner med en serie mord på uteliggere i New York. Rollefiguren du spiller som er medlem av en frivillig organisasjon som hjelper hjemløse. Spilleren følger ham når han skal ut og møte med kjente uteliggere på en ødelagt jernbanestasjon. Han finner mer der enn han hadde forventet, og spillets plot tar en vei som du ikke hadde sett for deg. Etterpå, i neste kapittel, så skal du plutselig spille som en ny rollefigur som har mistet minnene sine. Da skal du prøve å finne ut hvem han er, hva som er forholdet mellom disse to, og hvem du egentlig kan stole på.

En av de skumle scenene
En av de skumle scenene

Spillet tar deg etter hvert til Paris og andre spennende steder. I tillegg så følger ikke alle delene av spillet etter hverandre kronologisk. Under spillet så vil du forstå logikken i dette, og handlingen vil likevel gi mening. Denne måten å fortelle en historie på er et av trekkene som gjør Yesterday spesielt. Spillet handler delvis om satanistiske kulter, og noen scener kunne kalles for skumle, men det er nødvendigvis ikke mer urovekkende enn mange Hollywood-filmer. Spillet er likevel for voksne, mener iallfall jeg, siden i tillegg til innholdet så brukes det voksent språk og «voksent» (dette kan diskuteres) humor.

Spillet er veldig ukomplisert å spille. Det er faktisk mye mindre komplisert og frustrerende å bevege seg rundt i spillet enn i noen «klassiske» adventurespill, og det er dette som er en av styrkene til Yesterday. Spillet har få unødvendige gameplaydetaljer, slik at du får oppleve historien slik den skal oppleves, i kontrast med noen eldre spill med bra historier som ble for irriterende å spille på grunn av den tekniske siden. I Yesterday finnes det et hintsystem som gir tydelige og hjelpsomme hinter, men bare etter en bestemt tidsperiode, slik at du alltid må prøve litt selv, noe som etter min mening er bare bra.

Whoa

Spillet har fått ros av andre anmeldere for å være bedre tilpasset dagens spillere, som etter mange år med skytespill og lite adventurespill skal ha blitt utålmodige og forvente å kunne komme videre i spill uten å måtte bruke tid på å tenke og løse vanskelige pusler. Det kan godt være at dette stemmer, og jeg vet ikke om det er bra. Men uansett om det er bra eller ikke, så betyr enkelt gameplay et adventurespill der spilleren får nyte historien mest mulig uten å bli distrahert av det tekniske.

Yesterday er et relativt kort adventurespill og jeg fant at historien beveget seg veldig fort, med lite rom for å vise mer av rollefigurenes bakgrunnshistorier. Men jeg er uvanlig kresen når det gjelder dybden i en historie, og Yesterday var underholdende for meg og vil være det for de fleste spillere. De uforventede vriene i plotet og ukronologisk fortelling gjorde at jeg ikke kjedet meg. Dette er et lite adventurespill som er absolutt verd å spille hvis du liker å fordype deg i et mysterium noen timer.

4/5