Retro Crew: Halo – hvordan Bungie forvandlet skytespill


Visste du at Halo: Combat Evolved opprinnelig var tenkt som et Mac-eksklusivt strategispill? Bungie – studioet bak Halo, og nå Destiny – var lenge kjent for å lage spill til Mac-plattformen, helt til Microsoft kjøpte dem på slutten av 90-tallet. Dermed ble deres nye strategiprosjekt, Halo, forvandlet til et førstepersonsskytespill, og dessuten ble det et eksklusivt spill for Microsofts første spillkonsoll: Xbox.

 

Det er vanskelig å si hvor spillhistorien hadde vært i dag uten Halo: Combat Evolved og spillene som kom etterpå. Seriens helter – Master Chief og Cortana – har begge nådd ikonstatus, og serien har solgt over 50 millioner eksemplarer. Mange vil kanskje gå så langt som å si at Halo reddet hele Xbox-plattformen. Det er ikke mange andre spill fra konsollen som folk ser tilbake på med like mye nostialgi nå.

I ukens Retro Crew har vi med oss Halo-fan Rune Fjeld Olsen fra VGTVs Level Up for å snakke om dette revolusjonerende skytespillet som forandret FPS-sjangeren for alltid med sine eksotiske sci-fi verdener, vakre musikk og fascinerende plott. Han får selskap av Are Ness Fløgstad, Ketil Espenæs, Aleks Hakestad og Jostein Hakestad.

Retro Crew lages i samarbeid med Gamer.no!

Play