Anmeldelse: Virtua Tennis 4 (PS VITA)

Tennis er en sport som sitter i håndleddet, men med sine responsive touch-kontroller sitter Virtua Tennis 4 like mye i fingerspissene.

Plattform: PS VITA
Utgiver: SEGA
Utvikler: SEGA

Tennis har en lang historie i spillverdenen.  Faktisk var det første spillet som fikk mainstream-popularitet et tennisspill! Jeg tenker selvfølgelig på PONG, det monokrome blip-blop spillet fra 1970-tallet der sporten tennis ble kokt ned til sin essens: to spillere slår en ball frem og tilbake og prøver å finte ut den andre spilleren.  Jeg spilte faktisk pong på en original maskin her om dagen – og det var overraskende moro.  Men nok om min nostalgi – nå snakker vi om Virtua Tennis 4 fra SEGA.

Virtua Tennis 4 har alle funksjonaliteter en moderne spiller sannsynligvis forventer av idrettssjangeren på dette tidspunktet. Spillet har, som seg hør og bør, en karrieremodus der du får XP, spiller kamper, tweaker din spillestil, og finpusser dine ferdigheter gjennom et knippe minispill  (f.eks et litt merkelig et der du skal føre kyllinger til hønemor mens du passer på at kyllingene ikke blir truffet av tennisballer – morsomt å se at SEGA har litt humor).  Min karriere-spiller er forøvrig basert på Chie Satonaka fra Persona 4. Hun ligner litt også! I arkademodusen spiller du gjennom turneringer mot kjente spillere, både doubles og singles-kamper. Og i «exhibition» kan du sette opp kamper med dine egne preferanser, litt som en vennskapskamp i FIFA-spillene.

Redd kyllingene! Jepp, du leste riktig.

Jeg bør vel si såpass at jeg ikke har spesielt god erfaring med å spille selve sporten tennis, så min evne til å dømme dette som et tennisspill er muligens svekket i så måte. Men som et dataspill gir det meg en svært god følelse av kontroll over hva som skjer, og det er såpass intuitivt at selv en tennis-n00b som meg veldig raskt lærte meg hvilke slag som var lure å bruke i hvilke situasjoner, hvordan jeg skulle posisjonere meg i forhold til motstanderen, og hvordan jeg skulle bedømme og time min respons til slagene som kommer fra andre siden av nettingen.

Du kan styre Virtua Tennis 4 med Vita-ens velkjente Playstation-knappeoppsett, men jeg ble overrasket over hvor bra touch-funksjonaliteten er i dette spillet. Det funker rett og slett usedvanlig bra, og med finger-bevegelser som på en måte matcher de bevegelsene du ville gjort med en tennisracket gir det spillet en mye mer organisk  flyt enn det får med digitale knapper. Det gjør det rett og slett lettere å komme i grooven og rytmen på tennissporten. Det viser seg faktisk at touch-kontroll og tennis er en svært god match-up, og jeg vil anbefale alle å bruke den fremfor den tradisjonelle kontrollmetoden.

Karrieremodusen gir deg mye forskjellig å gjøre. Dessverre er ingen av delene å se på bilder av Maria Sharapova men hva har man internett til?

Online-modusen har både «ranked» og «player»-matches og det lobbybaserte systemet funket ganske plettfritt når jeg prøvde det.  Det var også rimelig lett å finne lag-frie matcher. Men dette kan selvsagt variere basert på hvor du er, hvordan linja di er satt opp, osv. Det er derfor vanskelig å vurdere på en generell basis, men alt ligger til rette for at spillet kan ha et sunt liv online.

Virtua Tennis 4 er et bunnsolid spill som presenterer tennissporten på en lekker, intuitiv og moderne måte. Med et sexy brukergrensesnitt, detaljerte og flotte spillermodeller, og responsive  kontroller – enten du velger touch eller knapper – er det en attraktiv pakke. Jeg skal ikke late som jeg kan mye om selve sporten, men som et interaktivt underholdningsprodukt er dette en vinner.

4/5