Vi snakker om et av de opprinnelige “indie”-softwarehusene, Sierra, og hvordan Roberta Williams og hennes mann bygde opp et av de viktigste spillstudioene på 80 og 90-tallet.
Det er kanskje Lucasarts sine eventyrspill som ble de mest populære, men det var Sierra som skapte den grafiske eventyrsjangeren. De tok de gamle teksteventyrene fra 70 og tidlig 80-tall og bygget videre på konseptet. I King’s Quest kunne du spasere rundt med piltastene og det var faktisk en liten revolusjon i seg selv.
Senere kom så klart resten av Quest-spillene, deriblant Police Quest og Space Quest-serien. Og ikke minst en av våre favoritter noensinne: Gabriel Knight. Faktisk er det Josteins favoritt-eventyrspill noensinne. Og la oss ikke glemme Leisure Suit Larry!
Dette er en kort introduksjon til hvem Sierra var og hvorfor de var så viktige. Senere kommer vi selvsagt til å snakke mer om enkelte spill fra dem – men det må bli en annen gang.
Retro Crew lages i samarbeid med Gamer.no.
Med: Ketil Espenæs, Are Ness Fløgstad, Stian Askeland og Jostein Hakestad
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: RSS