Star Wars Battlefront 2 lar deg spille som skurk, noe som etterhvert har blitt ganske vanlig, hvertfall som en option, i Star Wars-spill.

 

Men hva foretrekker du generelt i dataspill? Å spille som helten eller skurken? Vi leser opp svarene på neste episode av Rad Crew!

Om forfatter

Jostein Hakestad startet podcastnettverket Rad Crew i 2011. Han skriver også for PressFire.no.

  • Thomas Fuglseth

    Problemet med å være slem i spill er at det gjerne også er det minst effektive valget. Det blir sjelden noen avveining mellom moral og resultater.

    Valget mellom Paragon og Renegade i Mass Effect er f.eks. sjelden noe valg mellom å gjøre det moralsk rette selv om du taper noe på det vs. nådeløst men effektivt. Det er mest et valg mellom «rasjonell Shepard» og «asshole Shepard».

    De spillene som gjør det interessant å spille ond er som oftest dem hvor spillet er designet rundt skurkerollen, og du ikke har noe alternativ. Dungeon Keeper er jo et fantastisk spill som snur dungeon crawler-sjangeren på hodet og gjør det underholdende å pimp-slappe arbeiderklassen samt torturere plagsomme helter.

    Og TIE-Fighter gjør jo en glimrende rolle med å få deg til å føle deg heltemodig selv om du sloss på feil side. Kanskje det lover bra for enspillerkampanjen i Battlefront 2, hvem vet.

  • Mikkel Granrud

    Jeg foretrekker som regel med å ta en gjennomkjøring som god siden jeg får dårlig samvittighet av være en douchebag/slemming også i spill.
    Etterpå tar jeg allikevel gjerne en runde som ond/ for å se det samme spillet fra et annet ståsted.
    Red Dead Redemption er godt eksempel på et spill hvor det føles bra å spille som snill, men også veldig morsomt å spille som ondsinnet revolvermann!