Aleksanders topp 5 spill fra 2013

Da var det min tur til å velge mine topp 5 for året. Jeg har spillt mange bra spill i år samtidig som jeg har fått fornyet interesset min for spill som er noe utradisjonelle. Egentlig så er ikke dette en topp 5 liste siden jeg bryter reglene og sier at Animal Crossing: New Leaf også er med her. There… I said it…

5. Gone Home

Historiefortelling er veldig viktig for meg i de spillene jeg spiller. Derfor har jeg aldri vært veldig begeistret for fighting game sjangeren, ei heller bilspill. Gone Home derimot er et spill som forteller en historie med en slags mystisk nerve knyttet til hele spillopplevelsen. Jeg satt også veldig stor pris på at slutten ikke var klisjefylt og tok en retning jeg ikke så komme.

Vanskelig å si så mye mer om Gone Home opplevelsen annet enn at den må prøves.

Super Spitfire.. hmm

4. Tomb Raider

Hvem elsker ikke en god reboot? Og dette spillet leverer på alle fronter samtidig som det spiller på de rette nostalgiske strengene for å føles som et Tomb Raider spill.

Also: Lara Croft

tomb-raider-2013-review

3. Papers Please

Har du noengang lurt på hvordan du ville reagert hvis du bodde i Nord Korea eller jobbet for staten i Hviterussland? Ville du gjort usmakelige, umoralske ting og blitt en del av korrupsjonen som ofte preger diktaturer.

Dette er et spill som gjennom overraskende spennende game play gir deg denne muligheten. Jeg ble veldig overrasket over dette spillet og effekten det hadde på meg. Du tar valg i spillet med en vond smak i munnen, men hvor målet rettferdiggjør midlene gjennom at du kan tilby familien din mat, medisin, varme m.m. Verden er ikke svart og hvit verden er Papers Please.

Descrepancy detected!!

2. StarCraft 2: Heart of the Swarm

For de som har hørt meg på podcasten så er det nok ingen “shocker” at jeg har dette spillet på listen. Mer en videreføring av Wings of Liberty, men etter min mening en veldig vellykket videreføring. Blizzard har funnet en veldig god måte å fortelle historier innenfor sjangeren RTS, men har også funnet måter som gjør de ulike oppdragene unike og spennende.

HotS_Logo2

1. Bioshock Infinite

Det var faktisk overraskende lett for meg i år å velge Bioshock Infinite som mitt GOTY 2013. For de som hørte NerdCast sin GOTG (Game of the generation) episode fikk kanskje med seg at Bioshock var mitt valg for beste spill denne generasjonen. Det sier kanskje litt om hvor stor fan jeg er av Irrational Games og Bioshock serien, så jeg gikk inn i Bioshock Infinite med helt vanvittige foventninger og utrolig nok så ble disse i det store og det hele innfridd.

Formelen som Irrational Games har funnet med historiedrevet action, med en twist på slutten er en formel som bare virker for meg. Jeg har sett og hørt kritikk fra mine podcast kollegaer om at det kan være en “one trick pony”, men dette er jeg ikke enig i. En trenger ikke finne opp kruttet på nytt for å lage kvalitetsspill.

Som en siste kommentar så setter jeg også vedig stor pris på detaljarbeidet og mengen tankearbeid som går inn i et spill som Bioshock Infinite. Bare et par eksempler er musikken som du får høre gjennom ulike radioer og eller musikere underveis og det lille glimtet hvor “La revanche du Jedi” går på en kino i Paris.

BI_2