Ori and the Blind Forest

Etter Rayman Origins og Child of Light, det er blitt vanskelig å imponere med håndtegnet 2D-grafikk. Ori and the Blind Forest klarer likevel å toppe samtlige av UbiArt-spillene, med en nydelig, detaljert og fargerik verden.

Men det var ikke grafikk som var i fokus når Moon Studios ville vise frem spillet på Gamescom – Thomas Mahler og Gennadiy Korol dro til Tyskland for å vise frem spillmekanikkene. Ori henter mye fra klassikere som Super Metroid og Castlevania: Symphony of the Night, med fokus på utforsking, og områder som er låst frem til du har evnene du trenger. I kjernen av spillet har du en blanding mellom solide plattform-utfordringer og gåter som må løses. Demoen var nokså utfordrende, men styringen sitter perfekt, og man kan lagre spille når som helst ved å holde inne B-knappen. Gennadiy Korol nevnte for meg at de nylig hadde skrudd opp vanskelighetsgraden på demoen, men også at det er noe de sannsynligvis vil gjøre finjusteringer på helt frem til lanseringen.

Gamescom-demoen begynner med at du får Bash, evnen til å skyte deg selv en vei, og fiender eller projektiler motsatt vei. Du kan kaste fiender i torner, omdirigere projektiler til å åpne nye veier, eller ganske enkelt kaste deg til nye høyder. Med en gang du får Bash, setter spillet deg i situasjoner som lærer deg, og lar deg leke med, evnen. Dette gir deg den treningen du trenger for en ganske utfordrende sekvens i slutten av demoen, som du kan se i videoen nedenfor.

Ori and the Blind Forest kommer til XBOX One og PC til høsten 2014. XBOX 360-versjonen kommer neste år.

[For flere av mine inntrykk fra Gamescom følg med videre på Radcrew.net, og følg spesielt med på neste ukes episode av Rad Crew. Tur og opphold ble dekket av Microsoft.]