Nintendo på E3: Anmeldelse

Nintendos presse-event var i motsetning til de andre ikke en live-greie men istedet en forhåndsinnspilt video. Det funker greit for Nintendo hver gang de gjør sine “Nintendo Direct” show så hvorfor ikke på E3 også, tenker jeg.  Men hvilke spill viste de frem? Og var kroppen min klar? En helsprø åpning som tilsynelatende er laget av Robot Chicken-crewet var bare en av sånne sketsjer i løpet av denne streamen, de dukket opp fra tid til annen og viste en eh..annen side av kjente og kjære Nintendo-figurer. Det var OK krydder men til syvende og sist er det spillene vi vil se. Og det var faktisk ganske så innholdsrike tre kvarter vi skulle ta del i.

zelda
Det alle hadde venta på.

En ganske morsom live-action sketsj der Reggie Fils Aime og president Iwata fra Nintendo hadde en Matrix-aktig slåsskamp var introduksjonen vår til et lite segment om nye Smash Bros.  Det ser unektelig gøyalt ut – og du kan nå bruke din Mii til å slåss med etter å ha gitt den en “klasse”:  Brawler, gunner eller swordfighter.  Men den største nyheten er nok at Smash Bros skal støtte det nye Near Field Communication-systemet “amiibo” som Nintendo har utviklet internt. Tenk Skylanders, bare fra Nintendo, der du plasserer figuren på Wii U Gamepad-en. Faktisk sa de vel også at “amiibo”  skulle brukes på både Skylanders og Disney Infinity også men jeg er usikker på hvordan. Detaljer kommer nok! (Rett etter denne presentasjonen ble det kjent fra Nintendo at 3DS Smash Bros er utsatt til Oktober – mens WiiU-versjonen er skjøvet frem til julen 2014.)

mariomaker
NFC er ikke det eneste eksperimentet Nintendo viste frem. I Mario Maker på Wii U kan du lage egne Mario-nivåer!

Åhhh så søtt!

Yoshi’s Wooly World er et nytt plattformspill i samme ånd som Kirby’s Epic Yarn og det ser bare super-søtt ut. Men Nintendo har det med å gjøre ting akkurat søtt nok – ikke for mye.   Når vi snakker om ting som er søte: Captain Toad Treasure Tracker er noe av det mest adorable jeg har sett på lenge. Jeg håpet faktisk på at dette spillet ville skje:  å spille som Captain Toad i de isometriske pusle-nivåene i Super Mario 3D World var fantastisk moro og nå får vi et helt spill dedikert til det! Og se på Toad!  Se så søt han er!

toad
dawwwwwwww

Zelda-sjef Eiji Aonuma bidro til å få hundretusen haker til å treffe golvet da han viste frem et glimt av det nye Zelda, med en åpen verden, fargerikt, malerisk. Inspirert av det aller første Zelda-spillet. Gå hvor du vil, er lovnaden. Utseendemessig er det helt enestående men det var skuffende lite vi  fikk se, kun en liten slåsskamp med et ganske så stilig tentakkelmonster. Men det var ikke alt vi fikk se av Zelda: Hyrule Warriors fra Dynasty Warriors-gjengen så bedre ut enn sist gang det ble vist frem, og de avslørte også at du kan spille som Zelda, Midna, og andre figurer fra Zelda-universet. Jeg er med!

xeno
Øh, snakk for deg selv, dude. Jeg har ikke spilt spillet ditt en gang. (Xenoblade Chronicles X)

Det er ikke hver gang Nintendo treffer med sine E3-visninger men i år ga de oss interessante innblikk ikke bare i nye spill som er i utvikling men også i selve utviklingsprosessen gjennom intervjuer med folk fra forskjellige interne og eksterne utvikler. Jeg satte pris på dette innblikket og det føles litt mer genuint enn EA sine forsøk på det samme i går.

Personlige favoritter

• Bayonetta 2: med en crazy skala på slåsskampene er dette et spill jeg gleder meg til kanskje mer enn noe annet. Bayonetta et av favorittspillene mine i forrige generasjon.
  • Xenoblade Chronicles X: oppfølgeren til Xenoblade Chronicles? Med mechs? Og herlig melodrama? Ja takk!
  • Splatoon:  En ultra-fargerik multiplayer-shooter der du kan spraye blekk rundtomkring, noe som gir deg en overflate du kan svømme i mens du er i blekksprutform. Imens gjør fiendens blekk deg mye tregere.  Interessant dynamikk, veldig pent, kult med ny merkevare fra Nintendo.
  • Zelda. Zelda, Zelda, Zelda. Kort, men lovende. Og Hyrule Warriors så jo ikke så verst ut det heller!