Anmeldelse: Syndicate (360, PC, PS3)

Ta på deg Neo-frakken og Ray-Bans, det er på tide å dra til vår nære fremtid. I’d buy that for a dollar!

Syndicate sitt mest befriende aspekt er at det ikke er nok en Call of Duty-klone. Det føles ganske likt tidligere Starbreeze-spill – noe som er litt vanskelig å sette ord på men det har definitivt noe med følelsen av å besitte en kropp med armer og bein, istedenfor å bare styre et kamera med en våpen hengende foran. Syndicate følger opp der det gamle isometrisk-taktiske spillet til Bullfrog slapp – i en relativt nær fremtid der store selskaper styrer alt, og bruker halvmilitariserte cyborg agenter til industriell spionasje.  Det er voldelig, rått og brutalt, og all volden står i kontrast til spillets rene, hvite overflater på en ganske slående og interessant måte.

Handlingen er helt OK men ikke noe unikt – heldigvis får vi store doser av Brian Cox, kjent fra Bourne Supremacy og X-Men 2

Handlingen er ikke spesielt fengslende dessverre – det er en standard dystopisk sci-fi historie som utspiller seg på en svært forutsigbar måte. Derfor er det bra at spillets kampelementer alle sitter som bare pokker. Våpnene har tyngde, du føler rekylen når du trekker av, og det er noe taktilt og tilfredsstillende over flyten i kampene. Når du etter hvert får muligheten til å hacke fienders hjerne-chip for å få dem til å ta selvmord, skyte vennene sine eller få våpenet deres til å backfire, og du klarer å kombinere dette med den solide skytinga flyter dette bedre enn noe skytespill har gjort på lenge. Bravo, Starbreeze!

Spillets coop-modus for 4 spillere tar deg med gjennom arenaer med ulike objektiver som er variasjoner på ting du har sett før, men når du kommer inn i «grooven» med folk du kjenner er dette også veldig underholdende. Coop-delen minner meg på enkelte måter om samme modus i Resistance 2, der noen av bossene du treffer krever flere spillere for å ta knekken på. Det er en MMO raid-aktig kvalitet over noen av disse boss-møtene som egner seg veldig godt for 4 spillere.  Spiller du med færre kommer du til å slite.

Dessverre har spillet noen problemer som er for alvorlige og systematiske til å overse.  Bossene i kampanjen er for vanskelige. Jeg er ikke en dårlig spiller men disse møtene var rett og slett ikke spesielt morsomme og av og til direkte frustrerende på grunn av vanskelighetsgraden.

I tillegg har spillet låst seg flere ganger enn noe annet spill jeg har spilt på Xbox 360. I kampanjen frøs det hele 4 ganger, totalt uten forvarsel. I multiplayermodusen frøs det enda flere ganger, og etterhvert oppdaget vi at problemet i coop spesifikt dreide seg om «party chat» funksjonen på Xbox Live. Det er utilgivelig at denne funksjonen ikke skal fungere på et Xbox-spill da dette er en hoved-feature med Xbox Live. Og to uker etter spillets lansering fungerte det fremdeles ikke. Spillet har riktignok sin egen chatmodus men det er upraktisk hver gang man må benytte en annen løsning når Live-løsningene er så gode som de er.

Du får tilgang på det beste av nær-fremtid-hardware

Syndicate byr på engasjerende shooter-scenarier som gir deg noe litt annet enn den typiske moderne militær-FPS-opplevelsen og er verdt å kjøpe bare av den grunn – men problemene på 360-versjonen kan ikke glattes over og jeg vil anbefale å skaffe spillet til PC eller PS3 fremfor Xbox 360 på dette tidspunktet.  En over gjennomsnittet skyteopplevelse.