Anmeldelse: Football Manager 2013

Platform: PC/Mac

Utviklet av: Sports Interactive

Da jeg sist spillte Football Manager var det kalt Championship Manager og det var ingen ringere en 1994 utgaven jeg spillte. Den gangen justerte en tall og navn rundt omkring la opp taktikk i et veldig enkelt grensesnitt og så på mest fargene til laget ditt hoppet frem og tilbake i løpet av kampen. Når jeg nå skulle prøve Football Manager var jeg egentlig mest spent på hvordan serien har utviklet seg.

Jeg må innrømme, jeg måtte lese meg opp litt på historien til de andre spillene som har kommet mellom 1994 og 2013 for å se hvordan denne utviklingen har gått og til min store forbauselse så har det ikke vært en dans på roser visstnok. I det store og det hele så har serien visstnok vært preget av at utviklerne har ment at jo flere funksjoner og dupeditter en hiver inn i spillene jo bedre er det. Vel, det er en del eksempler etterhvert på at enkel og lettforståelig gameplay trumfer dette og det har Sports Interactive tatt innover seg med denne utgivelsen. Eller det vil si delvis…

To moduser

Du kan spille Football Manager 2013 på ulike måter med denne utgivelsen, den ene er Career mode og den andre er Classic mode. Jeg ble interessert med en gang i hva classic mode var og satte opp mitt første spill der. Jeg valgte det som etter all sannsynlighet hadde vært mitt favorittlag hadde jeg fulgt med på fotball og satt i gang. Utrolig nok så minnet dette spillet meg veldig om gode gamle Championship Manager. Alle funksjoner, alle valg, alle saker det vil si det meste er strippet ned til sitt absolutte minimum og strømlinjeformet til et nivå som det virkelig står respekt av. Det er kort mellom høydepunktene og få klikk unna hver kamp en spiller. Taktikk og avgjørelser er utrolige lette å forstå og konsekvensene av de valgene en tar kommer veldig tydelig frem. Et eksempel på dette er at en stadig vekk får skadede spillere, men som klubb så vil en ikke alltid ha optimale erstattere for disse spillerne. Her er Classic mode i sitt ess og gir deg verktøyene en trenger for å ta de beslutningene som en mener er best.

Career eller classic? Choose your poison!

Det viser seg at jeg ikke er noen Football Manager av rang, men allikevel, det laget jeg spillte med er så dårlig uansett og jeg gjorde det ikke noe bedre enn de pleier å gjøre det.

Career mode er fullskalaversjonen av spillet og man, dette er definitivt for de spesiellt interesserte. Jeg er faktisk ganske sikker på at hvis en gjør det veldig bra som manager her så bør en vurdere om en karriære innen ledelse i fotball hadde vært noe. Men det jeg absolutt ikke likte med Career mode var alt maset som var rundt meg til en hver tid. Dette er sikkert en simulering av hva det vil si å være en Football Manager, men inboxen var til stadighet full av irrellevante meldinger og i løpet av kampene blir en bombardert med meldinger om taktikken, uten å egentlig ha noen måte å rask endre dette. Uten å ha en rask måte å finne frem til hva en skal gjøre følte jeg bare at jeg ble spammet i stykker av meldinger og ting som jeg faktisk følte ikke var relevant for klubben jeg ledet. Men alt i alt, dette er nok den modusen som de fleste fotballgale vil sette mest pris på. PROPPFULL av detaljer av alt du måtte tenke deg, scout reports oppdager morgendagens spillere, pressedekning, lagmoral etc. Jeg hadde jobbet i ukesvis hvis jeg skulle forklart alle detaljene her og for å være helt ærlig tilbrakte jeg mesteparten av tiden jeg spillte i Classic Mode.

Bildet er ikke hentet fra mitt game, men illustrerer første nivået av detaljer per spiller. Altså første nivået.. Det finnes altså mer, myye mer

Alt i alt, jeg oppdaget at jeg ikke er interessert i fotball og hadde det veldig gøy med dette spillet samtidig. Det sier litt om hvor bra det er satt opp rent brukermessig og jeg anbefaler alle som har en forkjærlighet for turn-based strategi, RTS, eller taktikk spille dette spillet (selv om en ikke nødvendigvis liker fotball).

Jeg testet ikke Challenges eller versus i denne anmeldelsen.