«The best space movie ever done» – James Cameron

Den 25. Oktober kommer “Gravity” ut på kino. Den åpnet med rekordtall i USA fredag 4. Oktober og har i skrivende stund 8.7/10 poeng på IMDb.com.

Dette er en film undertegnede har sett frem til siden den første teaseren kom ut. To astronauter spilt av George Clooney og Sandra Bullock flyter 372 miles over jordoverflaten og jobber med å reparere en satellitt. Utsikten er fantastisk. Plutselig blir de truffet av noe som ser ut til å være en haug med meteoritter, og man aner ikke hva som skjer. Så er teaseren over.

Personlig blir jeg så glad når de markedsfører filmer på denne måten. Ingen ting er mer irriterende en når man sitter på kino, en trailer starter og etter ca et minutt av traileren tenker du ”Den vil jeg se!”, før traileren fortsetter. ”Så skjer dette, så dør han, så sprenger dette, men ikke vær redd, vi redder dagen, bare se her!” Før du i bunn og grunn har sett hele filmen bare i bruddstykker.

Alfonso Cuaròn som står bak Gravity, laget sist Children of Men, og før det Harry Potter and The Prisoner of Azkaban. Sistnevnte kanskje min favoritt i serien. Children of Men er også en kvalitetesfilm med fantastiske bilder og inneholder et av de beste longtakes jeg har sett hvor de har en actionsekvens som varer 6.18 minutter uten å klippe. Er svært fascinert av longtakes, og skal sørge for å få skrevet mer om det en annen gang.

Alt dette over tyder på at det blir en verdig film å få med seg. En regissør med god flyt, et spennende plot med mange muligheter. Et godkjent stempel av James Cameron, og en usedvanlig høy score på IMDb. Jeg er redd dette blir en av årets beste filmer.

Siden James Cameron mente dette var ”The Best Space Movie ever Done”  Så lager jeg en kort liste over filmer med en litt mindre definitive tittel.

”Space movies that are very good, without mentioning obvious ones”

”Prometheus”
Yes, i said it! Prometheus er isolert sett en glimrende film. Den er utypisk for tiden vi har i dag hvor ting skal være ekstra selvforklarende og ingenting skal ligge igjen for en seer å ta tak i. Jeg liker hvordan Ridley Scott har gått frem med denne filmen. Stemningen er rolig og uhyggelig, med god hjelp av skuespillet til Michael Fassbender. Musikken er fantastisk, og sammenhengen med de andre Alien filmene er akkurat så subtil som den bør være. 5/6

”Moon”

Dette er en perle av en film som du må få med deg om du ikke allerede har gjort det.  Duncan Jones (som for øvrig er sønnen til David Bowie) sin regidebut handler om en mann (Sam Rockwell) som jobber alene på en energistasjon på månen med hjelp fra computeren som styrer alt på basen (stemme av Kevin Spacey). Vanskelig å si noe om denne filmen uten å si for mye, men la oss bare si at det er tvilsomt du har sett noe lignende. Musikken, og stemningen er for øvrig også fantastisk. 6/6

”Serenity”

Serenity er som de fleste vet filmen som ble laget for å få en avslutning på den kansellerte serien Firefly. Personlig syns jeg filmen er bedre en serien var på mange måter. Produksjonsverdien er bedre. Skuespillet, manuset, plottet. Men filmen er kanskje der hvor serien egentlig skulle, om den ikke ble kansellert.  Man merker kanskje at Joss Whedon har fått større frihet her, siden den er laget hos et annet produksjonselskap. Kunne godt sett for meg en serie med filmer i dette universet. 5/6